Om oss TekniCare
Fri frakt vid köp av 3 eller fler produkter!
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
page
post
product

Problem med Surfplattan?

Har din surfplatta gått sönder? Spräckt eller trasig skärm, dåligt batteri, mjukvarufel, trasig baksida eller chassi? Oavsett fel så hjälper vi dig med alla märken! Apple iPad, Samsung Galaxy, Huawei, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi m.fl..

Välj din tillverkare

iPad Air 4

Apple iPad

Apples olika modeller hittas nedan.

samsung 1

Galaxy Tab

Samsungs olika modeller hittas nedan.

Ikon reparation av surfplatta

Övriga

Huawei, Xiaomi, Lenovo, m.fl..

Har du problem med din surfplatta?

Går du runt med en trasig surfplatta?
Har du fått en sprucken skärm efter att olyckan varit framme, och du har råkat tappa din surfplatta i marken? Är surfplattans batteri dåligt och behöver laddas ofta?

På TekniCare lever vi för mottot allt går att laga! Vi erbjuder dessutom alltid kostnadsfri felsökning om du väljer att laga din surfplatta hos oss! Annars tar vi en felsökningsavgift på 298kr för att täcka tid och kostnader om du som kund inte väljer att gå vidare med reparationen.

Väljer du att reparera hos oss bjuder vi självklart på felsökningskostanden!

Vi på TekniCare har lång erfarenhet av reparation av surfplattor av alla befintliga märken som går att hitta på marknaden. 

Vi ser till att din surfplatta får vara med ett bra tag till, bra för plånboken och bra för miljön!

tablet reparation

Det är enkelt, snabbt och prisvärt att laga din surfplatta hos oss!

Att laga din surfplatta hos TekniCare går till såhär;

  1. Vid första kontakten beskrivs surfplattans problem för oss och vi gör en kostnadsfri felsökning för att fastställa felet.

  2. Därefter får du som kund ett kostnadsförslag på lösningar.

  3. Om du väljer att gå vidare att laga din surfplatta hos oss så reparerar vi direkt i butiken medan du väntar, självklart med högsta kvalité och med en garanti på tolv månader.

De vanligaste mobila reparationerna:

trasig eller spräckt skärm
Symbol för urladdat batteri iPhone
När telefonen inte går att ladda.
trasig eller spräckt baksida
Defekt framkamera eller bakkamera
Trasig knapp
Vätskeskadad mobil

Skärm

Om du har spräckt eller krossat glaset, alternativt skärmen, eller om touchen har slutat att fungera.

Batteri

Ett vanligt fel om enheten inte håller laddning som den brukar, laddar inte alls eller att den laddar ur snabbt.​

Laddport

Om enheten inte laddar, inte regerar när den är inkopplad eller när man måste justera kabeln för att den ska börja ladda.​

Högtalare/Mikrofon

Hör du dåligt eller hörs du dåligt? Låter ljudet ur högtalarna lågt eller sprakigt? Då kan det räcka med en rengöring. Annars byter man ut högtalaren, alt. mikrofonen beroende på problem.​

Kamera

Om kameran är skadad, inte går att starta eller är suddig.

Knappar

Om knappen inte fungerar, är stum eller helt enkelt har lossnat.

Baksida/Chassi

Om chassit är sprucket, böjd eller skadat på annat sätt så kan vi byta det så den ser ut som ny.

Vätskeskada

Har du tappat din surfplatta i vatten eller kanske t.o.m. råka köra den i tvättmaskinen!? Vi hjälper dig reparera, alt. spara din information.

Skärm

Om du har spräckt eller krossat glaset, alternativt skärmen, eller om touchen har slutat att fungera.

Batteri

Ett vanligt fel om enheten inte håller laddning som den brukar, laddar inte alls eller att den laddar ur snabbt.​

Laddport

Om enheten inte laddar, inte regerar när den är inkopplad eller när man måste justera kabeln för att den ska börja ladda.​

Högtalare/Mikrofon

Hör du dåligt eller hörs du dåligt? Låter ljudet ur högtalarna lågt eller sprakigt? Då kan det räcka med en rengöring. Annars byter man ut högtalaren, alt. mikrofonen beroende på problem.​

Kamera

Om kameran är skadad, inte går att starta eller är suddig.

Knappar

Om knappen inte fungerar, är stum eller helt enkelt har lossnat.

Baksida/Chassi

Om chassit är sprucket, böjd eller skadat på annat sätt så kan vi byta det så den ser ut som ny.

Vätskeskada

Har du tappat din surfplatta i vatten eller kanske t.o.m. råka köra den i tvättmaskinen!? Vi hjälper dig reparera, alt. spara din information.

TekniCare vill tydligöra att vi inte har som mening att inkränka i Apples varumärke. Utan endast anser hjälpa deras kunder. Apples varumärkestermer är skyddade enligt lag. Läs mer om det här.

Glöm inte bort att vi har tillbehör till din surfplatta i butiken!

Är det något tillbehör du söker men som vi inte har inne, hör av dig till oss så tar vi hem det åt dig!

Vi har bland annat;

  • Skärmskydd till iPad
  • Skal och fodral till iPad, Galaxy Tab m.fl
  • Laddkablar till både iPad, Galaxy Tab m.fl
  • Hörlurar
  • Powerbank
  • Biltillbehör
Rulla till toppen

Skärmbyte

Nästan alltid vid en skärmreparation så byter man både glas och LCD/OLED då de är ihoplimmade. På de modeller som är vattentåliga så byter vi ut tätningen mot en ny. Vanligtvis tar det inte mer än 30 minuter att byta en skärm men vi erbjuder även byte direkt till vissa modeller vid mer akuta behov.

Olika typer av reservdelar

Denna reservdel är antingen tagen från en för övrigt defekt telefon men med oanvänd skärm eller så har man bytt enbart glas. Det betyder att det är samma skärmkvalitet som när din telefon köptes ny.

Denna reservdel ser i princip lika bra ut som standard men är tredjepartstillverkad. Den stödjer även alla funktioner fullt ut som standardskärmen har så som t.ex. 3D-touch, True Tone osv.

Tredjepartstillverkad skärm som helt enkelt inte håller samma kvalitet som original. Det är fortfarande en bra reservdel men det som skiljer är färgerna, kvalitet på glas och att touchen kan vara något segare i responstiden.

Batteribyte

Med rätt verktyg så är ett batteribyte en av de snabbaste reparationerna. Det är oftast det bästa man kan göra för att förlänga livstiden på sin enhet. Beroende på modell så löser vi det oftast medans du väntar!

Olika typer av reservdelar

Vid ett byte med original-reservdel så kan ni självklart förvänta er samma kapacitet som när enheten var ny.

I den mån det inte finns original-batterier tillgängligt så monterar vi dit tredjepartstillverkade. Vi köper bara in kvalitetskontrollerade reservdelar med CE-märkning för att försäkra oss och er att säkerheten är på topp. 

Byte av laddport

Det vanligaste felet när man har problem att ladda sin enhet är att det fastnat smuts i laddporten. Hjälper inte en rengöring så är det näst vanligaste felet att man har slitit ut sin laddport. Det är lätt att man knäcker dom när man vickar fram och tillbaka med laddkabeln.

Olika typer av reparationer

Rengöringen sker via speciella verktyg och rengöringsmedel för att få bort all smuts och eventuella skador på stiften i laddporten för att återställa full ladd-funktion.

På de flesta modeller så byter man ut laddporten som sitter kopplat via en flexkabel till moderkortet.

På andra modeller så sitter laddporten direkt fastlödd på moderkortet, då krävs det en mer avancerad reparation.

Reparation av högtalare / Mikrofon

Det är väldigt vanligt att det kommer in smuts och damm i öppningarna för högtalare och mikrofon. Räcker det inte med en rengöring så har de på annat vis skadats och behöver ersättas.

Olika typer av reparationer

För ett perfekt resultat öppnar vi upp telefonen och rengör filter och galler på djupet med rengöringsmedel och tryckluft med en kompressor.

Hjälper inte en rengöring så har de skadats av någon annan anledning. Då byter man helt enkelt ut den. Vad gäller mikrofon så inkluderar den reservdelen t.ex. på iPhone även framkamera och ljus- och närhetssensor.

Kamerabyte

När man har problem med någon av sina kameror på sin telefon så handlar det nästan alltid om att byta ut den mot en ny. I vissa fall så kan dock kameran sluta fungera p.g.a. något annat fel i sin enhet.

Olika typer av defekter

Om bilden svajar och inte lyckas stabilisera sig så är bildstabilisatorn defekt. Man byter då ut kameran mot en ny.

Har man råkat spräcka kameraglaset så är det rätt vanligt att man får in antingen fukt eller damm i kameran. När damm kommit in i linsen så blir det mörka prickar på bilderna.
I de flesta fall så måste man byta till en ny kamera.

Det kan vara fel på kretsen på moderkortet som styr kameran eller någon annan del i enheten som stör ut kameran. Vi utför alltid en genomgående felsökning för att fastställa det exakta felet innan vi går vidare med reparationen.

Byte av knapp

Fungerar inte din knapp som den ska så behöver den förmodligen bytas för att återfå samma funktion som när den var ny.

Olika typer av reparationer

På modeller med hemknapp går den oftast att byta ut den utan några större problem. Men på vissa märken kan man förlora funktioner som t.ex. Touch ID på Apples enheter då det inte tillåts av ”säkerhetsskäl”. Man kan dock få tillbaka övrig knappfunktion.

I vissa fall hjälper det med en genomgående rengöring av knappen för att den ska fungera igen.

Tappar man mobilen direkt på en knapp, t.ex. en av volymknapparna, så kan man i vissa fall återställa funktionen genom att öppna upp telefonen och justera chassit om nu inte knappen fysiskt gått sönder.

Byte av baksida

Beroende på modell och tillverkare så kan byte av baksida ta lite olika lång tid. I vissa fall byter man bara baksidan, i andra fall byter man hela chassit.

Olika typer av reparationer

Om det är mer än bara glaset som är trasigt så  byter man hela chassit för bäst resultat, det tar vanligtvis runt 60 minuter.

På android-mobiler så som t.ex. Samsung, Huawei, Sony m.m. så byter man oftast bara baksidan. Det tar i de flesta fall inte mer än 10-20 minuter.

På iPhone med glasbaksida så tar det lite längre tid eftersom glaset är hel-limmat så man behöver räkna med några timmar.

Vätskeskador

När en enhet har blivit utsatt för vätska så är det bästa om man åtgärdar det snarast möjligt!
Man ska låta bli att starta enheten och helst koppla ur batteriet. Det är tyvärr svårt att göra själv så det är rekommenderat att lämna in det hos någon som har de rätta verktygen!

hantering av vätskeskador

Förutom att öppna upp och koppla ur allt som kan ta skada så genomför vi en utförlig felsökning för att se hur pass mycket som har tagit skada.

För säkerhets skull, oavsett hur mycket vätska som kommit in i enheten, så monteras den ner för att kunna avlägsna kretskorten så man kan lägga dom i en ultraljudstvätt. Detta för att avlägsna all vätska som senare skulle kunna leda till korrosion och även för att lättare kunna se var det kan ha uppstått kortslutningar m.m.

Bedöms enheten som okej för reparation så erbjuder vi kunden det, i annat fall så erbjuder vi hjälp att rädda informationen då det i nästan alla fall alltid går att ordna.