Apple iPhone, Samsung Galaxy, Huawei, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi, Motorola, Doro, Nokia, m.fl..
Hör av er till oss så hjälper er oavsett tillverkare, modell och system på din mobiltelefon.
Apples olika modeller hittas nedan.
Galaxy S-serien, A-serien, J-serien, Note-serien m.fl..
P-Serien, Mate-serien, Honor-serien, Y-serien m.fl..
Xiaomi, OnePlus, Sony, LG, Nokia, Doro m.fl..
Om du har spräckt eller krossat glaset, alternativt skärmen, eller om touchen har slutat att fungera.
Ett vanligt fel om enheten inte håller laddning som den brukar, laddar inte alls eller att den laddar ur snabbt.
Om enheten inte laddar, inte regerar när den är inkopplad eller när man måste justera kabeln för att den ska börja ladda.
Hör du dåligt eller hörs du dåligt? Låter ljudet ur högtalarna lågt eller sprakigt? Då kan det räcka med en rengöring. Annars byter man ut högtalaren, alt. mikrofonen beroende på problem.
Om kameran är skadad, inte går att starta eller är suddig.
Om knappen inte fungerar, är stum eller helt enkelt har lossnat.
Om chassit är sprucket, böjd eller skadat på annat sätt så kan vi byta det så den ser ut som ny.
Har du tappat din telefon i vatten eller kanske t.o.m. råka köra den i tvättmaskinen!? Vi hjälper dig reparera, alt. spara din information.
Du behöver inte boka tid utan det är bara att komma förbi när det passar så hjälper vi dig.
Har du inte möjligheten att komma förbi eller bor en bit ifrån oss så går det bra att skicka den till oss.
Om du behöver hjälp vid en specifik tid så går det bra att ringa oss så bokar vi in dig! Med möjlighet för tider utanför ordinarie öppettider vid akut behov.
Epost:
info@teknicare.se
Telefon:
0700 644 344
Adress:
Klostergatan 11A
35231 Växjö
Öppettider:
Mån – Fre: 10:00 – 19:00
Lör – Sön: 12:00 – 16:00
Epost:
info@teknicare.se
Telefon:
0700 644 344
Adress:
Klostergatan 11A
35231 Växjö
Öppettider:
Mån – Fre: 10:00 – 19:00
Lör – Sön: 12:00 – 16:00
Copyright 2021 @ TekniCare Sweden AB
Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.
Nästan alltid vid en skärmreparation så byter man både glas och LCD/OLED då de är ihoplimmade. På de modeller som är vattentåliga så byter vi ut tätningen mot en ny. Vanligtvis tar det inte mer än 30 minuter att byta en skärm men vi erbjuder även byte direkt till vissa modeller vid mer akuta behov.
Denna reservdel är antingen tagen från en för övrigt defekt telefon men med oanvänd skärm eller så har man bytt enbart glas. Det betyder att det är samma skärmkvalitet som när din telefon köptes ny.
Denna reservdel ser i princip lika bra ut som original men är tredjepartstillverkad. Den stödjer även alla funktioner fullt ut som originalskärmen har så som t.ex. 3D-touch, True Tone osv.
Tredjepartstillverkad skärm som helt enkelt inte håller samma kvalitet som original. Det är fortfarande en bra reservdel men det som skiljer är färgerna, kvalitet på glas och att touchen kan vara något segare i responstiden.
Med rätt verktyg så är ett batteribyte en av de snabbaste reparationerna. Det är oftast det bästa man kan göra för att förlänga livstiden på sin enhet. Beroende på modell så löser vi det oftast medans du väntar!
Vid ett byte med original-reservdel så kan ni självklart förvänta er samma kapacitet som när enheten var ny.
I den mån det inte finns original-batterier tillgängligt så monterar vi dit tredjepartstillverkade. Vi köper bara in kvalitetskontrollerade reservdelar med CE-märkning för att försäkra oss och er att säkerheten är på topp.
Det vanligaste felet när man har problem att ladda sin enhet är att det fastnat smuts i laddporten. Hjälper inte en rengöring så är det näst vanligaste felet att man har slitit ut sin laddport. Det är lätt att man knäcker dom när man vickar fram och tillbaka med laddkabeln.
Rengöringen sker via speciella verktyg och rengöringsmedel för att få bort all smuts och eventuella skador på stiften i laddporten för att återställa full ladd-funktion.
På de flesta modeller så byter man ut laddporten som sitter kopplat via en flexkabel till moderkortet.
På andra modeller så sitter laddporten direkt fastlödd på moderkortet, då krävs det en mer avancerad reparation.
Det är väldigt vanligt att det kommer in smuts och damm i öppningarna för högtalare och mikrofon. Räcker det inte med en rengöring så har de på annat vis skadats och behöver ersättas.
För ett perfekt resultat öppnar vi upp telefonen och rengör filter och galler på djupet med rengöringsmedel och tryckluft med en kompressor.
Hjälper inte en rengöring så har de skadats av någon annan anledning. Då byter man helt enkelt ut den. Vad gäller mikrofon så inkluderar den reservdelen t.ex. på iPhone även framkamera och ljus- och närhetssensor.
När man har problem med någon av sina kameror på sin telefon så handlar det nästan alltid om att byta ut den mot en ny. I vissa fall så kan dock kameran sluta fungera p.g.a. något annat fel i sin enhet.
Om bilden svajar och inte lyckas stabilisera sig så är bildstabilisatorn defekt. Man byter då ut kameran mot en ny.
Har man råkat spräcka kameraglaset så är det rätt vanligt att man får in antingen fukt eller damm i kameran. När damm kommit in i linsen så blir det mörka prickar på bilderna.
I de flesta fall så måste man byta till en ny kamera.
Det kan vara fel på kretsen på moderkortet som styr kameran eller någon annan del i enheten som stör ut kameran. Vi utför alltid en genomgående felsökning för att fastställa det exakta felet innan vi går vidare med reparationen.
Fungerar inte din knapp som den ska så behöver den förmodligen bytas för att återfå samma funktion som när den var ny.
På modeller med hemknapp går den oftast att byta ut den utan några större problem. Men på vissa märken kan man förlora funktioner som t.ex. Touch ID på Apples enheter då det inte tillåts av ”säkerhetsskäl”. Man kan dock få tillbaka övrig knappfunktion.
I vissa fall hjälper det med en genomgående rengöring av knappen för att den ska fungera igen.
Tappar man mobilen direkt på en knapp, t.ex. en av volymknapparna, så kan man i vissa fall återställa funktionen genom att öppna upp telefonen och justera chassit om nu inte knappen fysiskt gått sönder.
Beroende på modell och tillverkare så kan byte av baksida ta lite olika lång tid. I vissa fall byter man bara baksidan, i andra fall byter man hela chassit.
På främst iPhone så är det sällan att man bara byter baksida, man byter hela chassit för bäst och snabbast resultat, oftast runt 60 minuter.
Man kan även på senare modeller byta bara glaset om chassit för övrigt ser bra ut men det tar betydligt längre tid.
På android-mobiler så som t.ex. Samsung, Huawei, Sony m.m. så byter man oftast bara baksidan. Det tar i de flesta fall inte mer än 10-20 minuter.
När en enhet har blivit utsatt för vätska så är det bästa om man åtgärdar det snarast möjligt!
Man ska låta bli att starta enheten och helst koppla ur batteriet. Det är tyvärr svårt att göra själv så det är rekommenderat att lämna in det hos någon som har de rätta verktygen!
Förutom att öppna upp och koppla ur allt som kan ta skada så genomför vi en utförlig felsökning för att se hur pass mycket som har tagit skada.
För säkerhets skull, oavsett hur mycket vätska som kommit in i enheten, så monteras den ner för att kunna avlägsna kretskorten så man kan lägga dom i en ultraljudstvätt. Detta för att avlägsna all vätska som senare skulle kunna leda till korrosion och även för att lättare kunna se var det kan ha uppstått kortslutningar m.m.
Bedöms enheten som okej för reparation så erbjuder vi kunden det, i annat fall så erbjuder vi hjälp att rädda informationen då det i nästan alla fall alltid går att ordna.